اخبار

1397/07/17


مرکز ملی فضای مجازی کشور:

بارها درباره وضعیت نامناسب فیلترینگ به وزارت ارتباطات هشدار دادیم

 

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از روابط عمومی مرکز ملی فضای مجازی کشور، این مرکز در خصوص ادعای دکتر صادق عباسی شاهکوه مدیر عامل شرکت ارتباطات زیرساخت در رسانه ها مبنی بر این که تاکنون «گزارشی از نحوه عملکردمان در زمینه فیلترینگ دریافت نکردیم» اعلام کرد: مرکز ملی فضای مجازی کشور به عنوان ناظر بر اجرای قوانین در حوزه فضای مجازی کشور برخلاف ادعای مدیر عامل شرکت زیرساخت طی نامه های متعدد به وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و همچنین رئیس هیات مدیره شرکت ارتباطات زیرساخت بارها در خصوص وضعیت نامناسب فیلترینگ با ارایه شواهد و مدارک لازم گزارش داده و انتظار دارد با رفع نواقص وضعیت مزبور بهبود یابد.

لینک خبر :

http://fna.ir/bp0hat






1397/07/17


با تلاش فناوران داخلی میسر شد:

کنترل رفت‌وآمد دانش‌آموزان با سامانه هوشمند سرویس مدارس  

یک شرکت فناور موفق شده است با تولید سامانه هوشمند سرویس مدارس، امکان کنترل رفت‌وآمد و مدیریت بهتر حمل‌ونقل را فراهم کند.

به گزارش ایسنا، امید رفیعی، رییس هیأت مدیره این شرکت دانش‌بنیان با اشاره به راه‌اندازی سامانه هوشمند سرویس مدارس گفت: این سامانه، کنترل ترافیک و رهگیری رفت‌وآمد کودکان را فراهم کرده و به صورت هوشمند می‌تواند حمل‌ونقل را کنترل کند.وی با بیان اینکه نظارت بر سرویس‌های دانش‌آموزی مدارس از سوی سازمان حمل‌ونقل، مدیران مدرسه و اولیاء و مربیان و همچنین کنترل ترافیک و توجه به رفت‌وآمد ایمن دانش‌آموز در فاصله خانه و مدرسه از موارد موثر در ناوگان گسترده حمل‌ونقل سرویس دانش‌آموزان مدارس است، اظهار کرد: روش‌های سنتی نمی‌تواند پاسخگوی نیازها در این رابطه باشد و همواره مردم و مدیران را با چالش‌ها و مشکلات بسیاری مواجه کرده است.

وی با اشاره به توانمندی این سامانه در مدیریت حمل‌ونقل به شیوه مدرن و بر مبنای نیاز شهرهای پرترافیک و کلان‌شهرها گفت: با استفاده از این سامانه می‌توان با مدیریت صحیح در رفت‌وآمد دانش‌آموزان، شرایط ایمن برای دانش‌آموزان را فراهم کرد و ترافیک شهری و معضلات و حوادث ناشی از آن را بهبود بخشید.

این فعال فناور افزود: تمامی رفت‌وآمدها از طریق این سامانه هوشمند در سرویس مدارس انجام می‌گیرد و امکان استفاده از سلیقه‌ها و نگرش‌های شخصی به حداقل ممکن رسیده است.

رفیعی، بررسی جزئی و اعلام گزارش دقیق از مؤلفه‌های حمل‌ونقل را از ویژگی‌های این سامانه برشمرد و گفت: مسیر رفت و برگشت دانش‌آموز از طریق سامانه قابل نظارت است و هرگونه تخلف راننده در زمینه سوار کردن مسافر بیش از ظرفیت، سرعت غیرمجاز، تردد از مسیرهای غیرقانونی و سبقت غیرمجاز از طریق سامانه به صورت آنلاین گزارش می‌شود.

رییس هیات مدیره این شرکت دانش‌بنیان، کنترل و نظارت تاکسیرانی و پلیس راهور بر سرویس‌های مدارس را از دیگر مزایای این سامانه بیان کرد و افزود: با استفاده از دستگاه مسیریاب پیشرفته GPS در سرویس مدارس، ضمن ره‌گیری محل دقیق و محاسبه فاصله منزل تا مدرسه بر اساس کیلومتر مشخص می‌شود.

وی افزود: از طریق این سامانه کوتاه‌ترین مسیر ممکن برای راننده در نظر گرفته می‌شود و ورود و خروج دانش‌آموز به مدیران مدارس و اولیاء و مربیان از طریق پیامک اطلاع‌رسانی می‌شود.

رفیعی به اطلاع‌رسانی لحظه‌ای توسط این سامانه اشاره و تصریح کرد: در این طرح، دانش‌آموز پس از سوار شدن به سرویس مدرسه از کارت استفاده می‌کند و همزمان پیامکی برای اولیای دانش‌آموز مبنی بر سوار شدن فرزندشان ارسال شده و پس از خروج وی از سرویس، مجددا پیامک دیگری برای والدین مبنی بر خروج و رسیدن دانش‌آموز به مدرسه فرستاده می‌شود.

این فعال فناور خاطرنشان کرد: طراحی و پیاده‌سازی تخصصی بانک‌های اطلاعاتی و سیستم‌های نرم‌افزاری، طراحی و پیاده‌سازی تخصصی سیستم‌های حفظ و نگهداری و ارائه راهکارهای مدیریتی برمبنای هوش تجاری از دیگر فعالیت‌های این شرکت است.

لینک خبر :

https://www.isna.ir/news/95062415250/






1397/07/17


گفتگوی، دکتر علیرضا ثقه الاسلام، با روابط عمومی ششمین همایش ملی مدیران فناوری اطلاعات

 

دکتر علیرضا ثقه الاسلام، عضو کمیته علمی همایش و دبیر علمی همایش چهارم، درباره فلسفه برگزاری و نوع نگاه همایش مدیران فناوری اطلاعات با روابط عمومی مرکز ششمین همایش ملی مدیران فناوری اطلاعات به گفت و گو پرداخت.

دکتر ثقه الاسلام، درباره نگاه فرهنگی اجتماعی ایرانداک در کنار نگاه فنی و مدیریتی به فناوری اطلاعات در همایش ملی مدیران فناوری اطلاعات گفت: ایرانداک یک پژوهشگاه میان رشته ای  است و به حوزه علوم و فناوری اطلاعات باید از تمامی ابعاد نگاه کند، چون ما پژوهشگاه های بدیلی مثل مرکز تحقیقات مخابرات داریم که به علوم و فناوری اطلاعات صرفا از منظر فنی مهندسی و مدیریتی بنگرند . لذا ما مدلی را برای برگزاری همایش مدیران فناوری اطلاعات ارائه دادیم که یک مدیر فناوری اطلاعات نگاهش صرفا نگاه فنی برای رسیدن به مقصود نباشد.

ایشان همچنین در مورد اهمیت نگاه فرهنگی اجتماعی به علوم و فناوری اطلاعات خاطرنشان کردند: امروزه فناوری اطلاعات ذیل فناوری های نوظهور شناخته می شود که صرفا ابعاد فنی اش در دنیا در تیررس حوزه های مطالعاتی نیست. به عنوان مثال فناوری های نو ظهور مثل نانو یا فناوری های شناختی و زیستی؛ این ها دیگر فناوری های ساده ای مثل خودروسازی نیستند -تازه همان حوزه را هم می توان ابعاد اجتماعی اش را بررسی کرد- این ها در ساده ترین حالت، شهروند را درگیر حوزه های انسانی و اخلاقی و اجتماعی می کنند.

یعنی یک مدیر فناوری اطلاعات نباید بگوید که من یک زیر ساخت های فنی عالی برای محصولم فراهم میکنم و مهم نیست که این محصول ارتباط مالی با بازار می تواند برقرار کند یا نه ؛ یا بگوید مهم نیست که این محصول وقتی دست کاربر می رسد حریم خصوصی اش را تهدید می کند یا نه و ... این ها همه باید با هم مد نظر یک مدیر باشد.

ایشان درباره سختی داوری از نگاه فرهنگی و اجتماعی گفتند : الگوهای استانداردی ذیل حوزه های مهندسی یا مدیریتی از پیش تعریف شده است در حالیکه ما در حوزه های فرهنگی و اجتماعی همچین استانداردهایی نداریم و علاوه بر آن خیلی از ملاحظات فرهنگی و انتقادی می تواند این تعاریف را نیز دست خوش تغییر و تحول کند. همایش مدیران فناوری اطلاعات رفته رفته با کسب تجربه در صدد دستیابی به استاندرادهایی  مطلوبتری در این حوزه است.

دکتر ثقه الاسلام درباره علت برگزاری همایشی در این سطح توسط ایرانداک گفتند: در این شکی نیست که ایرانداک بعنوان تنها پژوهشگاهی که زمانی از منظر علوم انسانی و امروزه از منظر علوم میان رشته ای ، محصولات و صنایع فناوری اطلاعات را مورد بررسی قرار می دهد؛ حتما نیاز دارد به این که محل رفت و آمد مدیران و محل ارائه محصولات مرتبط با این حوزه باشد. اگر ایرانداک نتواند این ارتباط را برقرار کند عملا حیطه های پژوهشی خود یا فرصت هایی که می تواند هم پیشرو باشد و هم توسعه دهنده را محدود می کند .

 نکته خیلی مهم دیگر این است که ایرانداک سامانه های اطلاعاتی دارد که این سامانه ها، اطلاعات و خدماتی ارائه می دهند که حتما باید در جامعه مطرح شود، چون ایرانداک یک پژوهشگاه صرف نیست و محصول دارد و در این پژوهشگاه طرح های پژوهشی که ارائه شده منجر به سامانه های اطلاعاتی متعددی گردیده است که فرآیند توسعه ی علم و فناوری را با توجه به شاخص هایی که تعریف شده توانسته رصد کند.

این سامانه ها اگر محل رفت و آمد حوزه های مختلف ارتباطی اطلاعاتی ، صاحب نظران حوزه علوم انسانی و اجتماعی نباشد مانند این است که خودمان را ایزوله کرده باشیم . در ثانی آن شعاری که ما می گوییم ؛محصولات فناورانه اطلاعاتی ارتباطی  باید در بافت اجتماعی و جامعه ی دانشگاهی شکل پیدا کند، اولین جایی که اقدام به این کار می کند خود ما هستیم ، ما باید این محیط را فراهم کنیم تا صاحب نظران مختلف در این جا در رفت و آمد باشند. این رفت و آمد برای ایرانداک بسیار ارزشمند است چون ایرانداک میخواهد نقش محوری و مرکزی خودش را با توجه به رویکردی که دارد در درجه اول تثبیت کند و در درجه دوم توسعه دهد.

ایشان در آخر در مورد جایگاه همایش مدیران فناوری اطلاعات در کشور خاطر نشان کردند : نکته ای که وجود دارد این است که چه به لحاظ علمی و چه به لحاظ صنعتی بسیاری از صاحب نظران در حوزه تکنولوژی های نوظهور ،چه شناختی ،چه زیستی، چه نانو ، چه همین حوزه فناوری اطلاعات ، چشم اندازی که متصور هستند چشم انداز نگاهی میان رشته ای برای توسعه ی این حوزه ها است. شما نمی توانید در حوزه علوم شناختی صرفا با رویکرد مهندسی بحث کنید و حتما نیاز به صاحب نظران حوزه علوم انسانی دارید. من می توانم این را به شما بگویم که پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات به عنوان اولین پژوهشگاهی که از فرصت اطلاق حیطه سازمانی میان رشته ای اش به بهترین نحو ممکن  برداشت کرد، چون دقیقا این حوزه مطالعاتی را در ویترین خودش گذاشت و یک گفتمان جدیدی را در کشور ایجاد کرد. ایرانداک در این حوزه پیشگام بسیاری از پژوهشگاه هایی است که همچنان بصورت کلاسیک و محدود حوزه های مطالعاتی مد نظر خوشان را دارند بررسی می کنند.






1397/07/16


 مصاحبه مدیرعامل شرکت فراز فنون با خبرنگار ششمین همایش ملی مدیران فناوری اطلاعات در نمایشگاه تلکام 2018 :

 

محصولات شرکت فراز فنون به چه میزان بروز اجتماعی و فرهنگی در جامعه دارد ؟

شرکت فراز فنون در حوزه خدمات مخابراتی ، حوزه تولید سرویس های ارزش افزوده در بستر تلفن ثابت و همراه و در حوزه رضایت سنجی فعالیت می کند. بیشترین بروز اجتماعی و فرهنگی محصولات این شرکت را شاید بتوان در سامانه رضایت سنجی دید .  این شرکت از سال ۱۳۹۵ در زمینه سیستم های پایش رضایتمندی کارمندان و مشتریان، تحقیقات خود را در بین محصولات و فن آوری های روز اروپا آغاز نمود و با هدف بومی سازی این محصولات به راه خود ادامه داد. نتیجه تلاش و تحقیق مستمر در این زمینه منجر به آغاز پروسه طراحی، ساخت و تولید دستگاه پایش رضایتمندی مشتریان با برند تجاری «رویال» در سال ۱۳۹۶ گردید. سامانه «رویال» شامل کنسول سخت افزاری است که بدون نیاز به اینترنت و تنها با فشردن یک دکمه، بازخوردها را جمع آوری کرده و در قالب نمودارهای دقیق و قابل اعتماد تحلیل و ارائه می نماید.

«رویال» با بهره گیری از طراحی دقیق و ساخته شده از بهترین مواد اولیه از حیث سخت افزار و همچنین برنامه نویسی دقیق و قابل اعتماد از حیث نرم افزار، به سامانه ای بی نظیر و با کارایی بالا در زمینه ثبت و تحلیل میزان رضایت کارمندان و مشتریان در جهت ارتقای فروش و خدمات، تبدیل شده است.

وضعیت نمایشگاه امسال را چطور ارزیابی می کنید ؟

امسال نسبت به سال گذشته استقبال کمتری داشتیم به نظر اگر زمان برگزاری نمایشگاه در تابستان بود اتفاق بهتری رقم می خورد جدای از این علت بروز نوسان شدید ارزی و نابسامانی اقتصادی نیز هم شرکت ها و هم بازدیدکننده ها را کم رونق کرده است . 

برگزاری همچین نمایشگاهی چقدر می توان باعث کمک به شرکت ها باشد ؟

به هر ترتیب نمایشگاه بستری برای جلوه بیرونی شرکت هاست که باعث می شود شرکت ها محصولات خود را ارائه دهند، رقبای خود را بشناسند و با فعالان این این صنعت بیشتر آشنا شوند . از سویی دیگر تلکام با توجه به سابقه طولانی در کشور البته با اوج و فرودهایی که داشته، بازدید کننده خود را دارد و بسیار موثر است .

محدودیت ها و مزیت های برگزاری نمایشگاه ها را کجاها می دانید ؟

با معرفی محصول خیلی از کمپانی ها به دنبال محصول هستند ولی محدودیت هایی همچون عدم دریافت اطلاعات کامل ، عدم شناخت کافی از محصول و ... جزو محدودیت های نمایشگاه است ولی مزیت ارتباط رودرو همیشه بوده است .

بازدیدکنندگان نمایشگاه چقدر مرتبط بوده و بیشتر مخاطبان شما چه شرکت هایی است ؟

بازدیدکنندگان این نمایشگاه ها چون نمایشگاه موضوعی است تقریبا خاص هستند و اکثر مخاطبان با موضوع مرتبط  هستند شاید نزدیک 50 درصد بازدیدکنندگان فعال در این حوزه مرتبط هستند که از این عدد نزدیک 5 درصد شرکت هایی هستند که خود دارای غرفه می باشند . مخاطبان ما کلیه بیزینس ها هستند یعنی BTB هستند و همه شرکت های خصوصی و دولتی را دربرمی گیرد . 

چه کارهایی در کنار نمایشگاه می تواند به مزیت آن بیفزاید ؟

مجلات تخصصی و وب سایت تخصصی در شمارگان تعریف شده می تواند مفیدتر باشد .

برگزاری همایش ها چقدر می تواند برای شرکت های حوزه فناور مفید باشد ؟

همایش هایی که صرفا به سخنرانی و انتخاب مقالات می پردازد زیاد مفید نخواهد بود .

در آخر مصاحبه با ارائه ای که از همایش ششمین مدیران برتر فناوری اطلاعات انجام گرفت ایشان بیان کردند :

برگزاری همایشی با موضوع فناوری اطلاعات که محصولات فناوری را در همه ابعاد (اعم از اجتماعی ، فرهنگی ، فنی و ...) در کنار ارائه محصولات شرکت ها در نمایشگاه ، در کنار جمع کردن سه حوزه صنعت ، دستگاه های اجرائی و حوزه های نظری همچون دانشگاه باز در کنار آن معرفی شرکت های برتر از لحاظ فناوری بسیار بسیار جای خرسندی دارد و فرصت بی نظیری برای شرکت ها می تواند باشد.  شرکت فراز فنون به طور قطع این همایش را دنبال خواهد کرد .






صفحه اولصفحه قبل123صفحه بعدصفحه آخر