اخبار

1397/07/28


نگاه جامع داشتن به محصولات فناوری اطلاعات وجه تمایز ما با سایر رویدادهای فناورانه در کشور است...


 دکتر مرضیه زرین بال ، دبیر علمی ششمین همایش ملی مدیران فناوری اطلاعات با دبیرخانه این همایش به گفتگو پرداخت.

خانم دکتر زرین بال در پاسخ به این سوال که تفاوت نگاه همایش ملی مدیران فناوری اطلاعات با سایر همایش‌ها و رویدادهای فناوری اطلاعات در کشور چیست؟ گفتند : یکی از دیدگاه هایی که در پژوهشگاه وجود دارد این است که فناوری اطلاعات زمانی قابلیت ارزیابی دارد که تبدیل به یک محصول لمس کردنی شود. این محصول میتواند به صورت فیزیکال یا سامانه‌ای باشد. در نتیجه وقتی ما میخواهیم پیشرفت و جهت گیری فناوری اطلاعات را در کشور مورد ارزیابی قرار دهیم نیاز داریم دستاوردهای فناورانه را ارزیابی کنیم. ارزیابی محصولات فناورانه در کشور به صورت صرفا فنی است اما نقطه تمایز پژوهشگاه ایرانداک فعالیت میان رشته ای بودن آن است. ما در پژوهشگاه حوزه های سیاست گذاری و اجتماعی، اخلاقی ، حقوقی و حوزه های فنی را مورد ارزیابی قرار می دهیم. اگر مجموع این ها را در نظر بگیریم شاید نگاه جامع تری به رویدادهایی که در این حوزه برگزار می شوند پیدا کنیم.

 ما محصولات فناورانه را از صرف اینکه یک نرم افزار هایتک داشته باشد فراتر می بینیم. ما اثرات این محصول فناور را در جامعه ارزیابی می کنیم و به افراد تولید کننده و فعال در این حوزه می گوییم که جنبه های دیگری هم وجود دارد که در تولید محصولات باید در نظر گرفته شود.امروزه آنقدر به تکنولوژی اهمیت داده می شود که سایر ابعاد کنار گذاشته می شود حتی ابعاد تجاری محصولات هم بعضا مورد غفلت واقع می شوند . نگاه جامع داشتن به محصولات فناوری اطلاعات وجه تمایز ما با سایر رویدادهای فناوری در کشور است.

ایشان همچنین در تفاوت این همایش با سایر همایش های این حوزه افزودند : سایر همایش ها به ارزیابی محصولات نمی پردازند و هدفشان جذب و ارتباط مستقیم با مشتری است. دوما این همایش ها بیشتر جنبه علمی و پژوهشی به خود می گیرند، در این همایش ها محصولات را به مثابه فناوری اطلاعات بررسی نمی کنند و بیشتر مقاله و دانشجو محور هستند.

خانم دکتر زرین بال در ارتباط با متولی بودن ایرانداک (پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات) برای برگزاری این همایش گفتند : ایرانداک بطور ذاتی بازوی سیاست گذار فناوری اطلاعات در وزارت علوم است. وظیفه سیاست گذار، جهت‌دهی به حرکت موجود است و این وظیفه را برای ایرانداک می توان در تعریف جایزه فاب برای جهت‌دهی به سیاست های کلان در حوزه فناوری اطلاعات عنوان کرد . به عنوان مثال شعار همایش پارسال "حکمرانی داده" بود. بدین خاطر که همه وزاتخانه ها ادعا می کنند که ما حکمرانی داده داریم ولی  واقعا هیچ یک معنای واقعی آن را نمی‌داند و فقط در قالب یک شعار زیبا از آن بحث می شود. ما پارسال در رابطه با این شعار کلی پیش‌نمایش و سخنرانی گذاشتیم و راجع به اجزای حکمرانی داده صحبت کردیم تا با کنار هم گذاشتن این ها یک فهم دقیقی از حکمرانی داده بوجود آید و به یک شعار بسنده نشود.

دبیر علمی ششمین همایش ملی مدیران فناوری اطلاعات در ارتباط با شعارهای همایش افزودند: ما در فناوری اطلاعات باید یک نگاه رو به رشد داشته باشیم اما همه اینها معطوف به داده است و کسب و کار پژوهشگاه چون داده است ما همیشه به داده نگاه می کنیم و از سویی دیگر نگاه جامعه محور به عنوان یک اصل وجود داشته است ترکیب این دو نگاه در سال های مختلف شعار های مختلف را می سازد.

خانم دکتر زرین بال در پاسخ به این سوال که مسیر طی شده تا چه حدی به اهداف مد نظر نزدیک بوده و چشم‌انداز همایش را چطور می توان تصور نمود گفتند : رشد کمی و کیفی محصولات فناورانه در همایش و برند شدن جایزه ملی فاب نشانگر رشد همایش است و در آینده احتمالا همایش ذیل جایزه فاب تعریف شود کمااینکه امروزه هم تاحدودی به این حد رسیده است با رشد کردن جایزه مبفا و جایزه شرکت های تحول آفرین  نیز می‌توان تصور کرد در آینده همایش های دیگری حتی ذیل این جوایز تعریف شوند.

همچنین ایشان در مورد اسم همایش خاطرنشان کردند : با توجه به سابقه تاریخی همایش اسم همایش تغییر پیدا نمی کند و دلیل آن نیز ابتدا به جا افتادن اسم در جامعه و مهمتر از آن جمع کردن و معرفی محصولات فناورانه به مدیران دولتی و اجرائی است که بتوان فاصله مدیران کشور را با شرکت ها و فناوری اطلاعات کمتر کرد.

عضو هئیت علمی ایرانداک در پاسخ به این سوال که مزیت های جایزه ملی فاب برای مخاطبان چیست، گفتند: همایش یک بستری را برای مخاطبان فراهم می کند که محصولی که جایزه فاب را می گیرد بتواند مشتری خود را نیز پیدا کند منظور کسانی که می توانند برای محصول اسپانسرهای خوبی باشند اعم از دولتی و غیردولتی.  مزیت دیگر این است که محصولات توسط یک تیم خبره ارزیابی می شود و کارنامه ای به این محصولات داده می‌شود که این کارنامه نگاه شرکت را برای تولید محصول خود وسیعتر و دقیقتر می سازد در این کنار این دو مزیت اصلی، سایر امتیازاتی نیز وجود دارد که امسال برای جایزه ملی فاب در نظر گرفته شده است مثل حمایت صندق صحا ، حمایت پارک فناوری پردیس و ... . 

خانم دکتر زرین بال درباره اضافی شدن جایزه مبفا و شرکت های تحول آفرین از همایش پنجم افزودند: یک محصول فناورانه بدون داشتن نیروی انسانی فنی و مشتری که بفهمد فناوری یعنی چه ؟! قابل دست یابی نیست. این مشتری می تواند مدیر یک شرکت یا خود شرکت باشد. بنابراین شرکت ها از این نظر که چقدر توانسته اند سیستمها و روشها و فرآیندهای فناورانه در خودشان استفاده کنند و صرفا به استفاده از محصولات هایتک بسنده نکردند ارزشمند بوده و می توانند الگوهای خوبی برای سایر شرکت ها نیز باشند . از سویی دیگر این بسیار مهم است که یک مدیر، قابلیت درک فناوری را داشته باشد. خیلی از مدیران IT کشور درکی سطحی از فناوری دارند و آن را فقط یک وسیله هایتک می دانند در حالیکه محصول فناوری نمود فناوری هایتک هست.

ایشان در نهایت در مورد ششمین همایش ابراز امیدواری کردند که امسال نسبت به سال های گذشته محصولات فناورانه ارسالی به همایش از لحاظ کمی و کیفی گسترش قابل توجی داشته باشند.






نظرات کاربران
تاييديه : تشخيص عامل غير انساني
توجه : نظر شما پس از تایید مدیر سایت در سایت نمایش داده می شود !