اخبار

1397/08/18


در حوزة فناوری اطلاعات تنها رویکرد فنی و بازاری به تولید محصول، نگاه اجتماعی و فرهنگی را در حاشیه قرار داده است، در حالی که فلسفه حاکم بر تولید یک مصنوع فنی می‌تواند شکل دهندة پارادایمی اجتماعی باشد که سبک زندگی و تعاملات اجتماعی را تغییر دهد. از این رو، در این همایش بر محور جایزة فناوری اطلاعات برتر (فاب) در پی ارتقای نگاه اجتماعی و فرهنگی به محصولات فناوری اطلاعات هستیم.

 

رئیس ششمین همایش ملی مدیران فناوری اطلاعات با اشاره به اینکه در این همایش به دنبال ارتقای شاخص‌های ارزیابی محصولات فناوری هستیم، گفت نگاه‌های تک‌بعدی و شاید وارداتی در حوزة فناوری اطلاعات نمی‌تواند راهگشای نیازهای کشور باشد و در پی این هستیم که با برگزاری این همایش، افزون بر گسترش ارتباط بیشتر مجموعه‌های علمی با صنعت در حوزة فناوری اطلاعات، نگاه اجتماعی و فرهنگی را نیز در این عرصه توسعه دهیم.  

 

معاون پژوهش و فناوری وزارت عتف گفت، با توجه به اینکه مخاطب این همایش اندیشمندان حوزه فناوری اطلاعات، شرکت‌های تولید کننده محصولات فناوری اطلاعات، و مدیران فناوری سازمان‌ها هستند، می‌توان پیوندی استوار میان ایشان ایجاد کرد. شرکت کنندگان در جایزة «فاب» خود را در میدان رقابت با دیگر محصولات فناورانه قرار می‌دهند تا از بازخورد فرایند داوری و همچنین حمایت‌های مادی و معنوی آن بهره‌مند گردند.

وی با اشاره به ویژگی‌های فرهنگی و اجتماعی فناوری خاطر نشان کرد که الگو‌های فکری، فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، سیاسی، و زیست‌محیطی در موفقیت یا شکست فناوری‌ها نقشی کلیدی دارند، بنابراین نگاه میان‌رشته‌ای به فناوری اطلاعات برای موفقیت در این عرصه بسیار هم است و باید افزون بر نگاه از زاویة کسب‌و‌کار به محصولات فناوری، نگاه اجتماعی و فرهنگی را نیز دنبال کرد. ششمین همایش ملی ملی مدیران فناوری اطلاعات، رویدادی  است که در قالب جایزة «فاب»، محصولات فناوری اطلاعات را در سه محور فنی، بازار،‌ و اجتماعی ارزیابی و معرفی می‌کند.

وی با اشاره به شعار یا «تم» همایش امسال یعنی «کسب‌وکار داده‌محور در خدمت جامعه» افزود که هدف از این شعار، رشد حوزه‌هایی از کسب‌وکار بوده است که در سال های گذشته در حوزة کلان‌داده‌ به راه افتاده‌اند و از آنجای که کلان‌داده‌ها از بخش بزرگی از افراد در جامعه گردآوری می‌شوند، پردازش و کاربرد آنها نیز می‌تواند تأثیرات اجتماعی، اخلاقی، و حقوقی بسیار بر جامعه داشته باشد که باید در پیوست‌های فرهنگی این محصولات دیده شود.

دبیرکل شورای‌عالی عتف با معرفی معیارهای داوری محصولات در سه بخش فنی، مدیریتی، و اجتماعی‌فرهنگی گفت: محصولات در این سه بخش ارزیابی می‌شوند. یکپارچگی با محیط، مستندات تحلیل و طراحی، امنیت، کاربرپسندی، و تمایز با دیگر محصولات مشابه از جملة معیارهای فنی ارزیابی هستند. معیارهای مدیریتی (بازار) نیز مدل کسب‌وکار، قابلیت درآمدزایی، و پاسخگویی به نیاز بازار را در بر دارند. در بخش فرهنگی‌اجتماعی نیز معیارهایی مانند افزایش مهارت یا دانش کاربر، ایجاد همبستگی اجتماعی، دارا بودن پیوست فرهنگی، سازگاری با زبان فارسی، کاربرد پذیری، و تجربه کاربر به کار می‌روند.






نظرات کاربران
تاييديه : تشخيص عامل غير انساني
توجه : نظر شما پس از تایید مدیر سایت در سایت نمایش داده می شود !